Nedjelja, 26 Svibanj 2024
IZGRAĐENA JE PRIJE PAR DESETLJEĆA, ALI NEMA NIKAKVU DOZVOLU ZA RAD

ŠTO ĆE BITI S MARINOM U LUMBARDI, PLOVILA VEZANA, VEZOVI SE NE MOGU NAPLATITI

Marina u Lumbardi i načelnica Marija Klisura Marina u Lumbardi i načelnica Marija Klisura Foto: TZO Lumbarda i Anđela Šćepanović / CROPIX // Ilustracija JPA
Piše:

Osim što je Povjerenstvo za odlučivanje o sukobu interesa zaključilo kako je lumbarajska općinska načelnica Marija Klisura bila u sukobu interesa kad je, smijenivši dugogodišnjeg direktora, samu sebe imenovala direktoricom općinske tvrtke Lučica – Lumbarda, smijenjeni direktor Nedjeljko Lipanović protiv nje je podnio kaznenu prijavu te pokrenuo nekoliko sudskih postupaka. Klisuru sve to kao da ne brine jer njezin osnovni cilj je, kaže za Južni, legalizirati marinu koja, otkad je izgrađena krajem osamdesetih godina, praktički radi bez dozvole.

Iako će marina ove sezone zbog toga izgleda ostati zatvorena, Klisura ističe kako postoji rješenje, svjesna kako posao oko legalizacije marine, koji joj predstoji, nije jednostavan.

KLISURA: TEK PO DOLASKU INSPEKCIJE SAZNALA SAM DA MARINA NEMA DOZVOLU ZA RAD

Lučica – Lumbarda tvrtka je u vlasništvu Općine, koja, osim ugostiteljskim objektom Maestral, upravlja i lukom nautičkog turizma. I dok je poslovanje restorana stabilno, a stanje tog objekta poboljšano, nakon što je za novu direktoricu tvrtke imenovana Nina Brdakić, marina je zatvorena jer nema dozvolu za rad, što je, ističe, načelnica Marija Klisura, bivša uprava tvrtke od nje krila. Da stvar bude gora, problem je to koji se mogao davno riješiti jer marina dozvolu za rad nema još otkad je izgrađena krajem osamdesetih godina.

- Sve ove godine, otkad je marina izgrađena, radila je bez dozvole za rad, iako je uredno plaćala koncesiju i sva ostala davanja po pitanju obveza prema državi i županiji. Kad sam preuzela dužnost načelnice bivši direktor nije me upoznao s tim činjenicama, već me uredno izvještavao o poslovanju. Dakle, sada imamo firmu, direktoricu koja ima povjerenje mene kao Skupštine, zaposlene radnike, plaćamo sve obveze državi, a nemamo temeljni dokument za rad, a to je kategorizacija marine od Ministarstva turizma. Na sastancima je bivši direktor priložio sve planove za marinu, ali nas nije upoznao s činjenicom da marina nema potrebnu kategorizaciju. Znala sam da imamo problem jer smo „zapeli u razvoju” i poboljšanju uvjeta u marini, ali nisam bila svjesna da je problem tih razmjera. - kazala je Klisura i nastavila kako je tek po dolasku inspekcije, doznala kako marina nema dozvolu za rad.

marija klisura 260524 min

Načelnica Marija Klisura / Foto: Anđela Šćepanović / CROPIX

- Po dolasku inspekcije Ministarstva turizma doznajem da mi radimo čitavo vrijeme bez nužnog dokumenta i da uprava društva to od nas skriva. Netransparentnost tadašnjeg rukovodstva dokazala se kad je 2022. predan zahtjev za kategorizaciju mimo znanja mene kao načelnice, Skupštine društva Lučica Lumbarda i njezinog nadzornog odbora. Tajila se činjenica da je Ministarstvo odgovorilo na taj zahtjev i da je tražilo dodatnu dokumentaciju, za koju je rukovodstvo znalo da je ne može ispuniti. Dakle, o zaključku Ministarstva i zahtjevu za kategorizaciju, ja sam kao Skupština doznala tek prošle godine po dolasku inspekcije. Direktor me s tim procesom nije upoznao i samim time je ugrozio poslovanje i nanio štetu društvu. - kazala je za Južni načelnica Općine Lumbarda Marija Klisura.

- Na nadzornom odboru u lipnju prošle godine donesen je zaključak prema kojem se Skupštini nalaže da donese odluku o razrješenju tadašnjeg direktora, ali kako je započinjala turistička sezona, nisam mogla dozvoliti da poslovanje firme dovedem u rizik pa sam nakon sezone sazvala Skupštinu, razriješila tadašnjeg direktora i raspisala natječaj za novog. - kazala je Klisura, osvrnuvši se na kaznenu prijavu koju je protiv nje podnio bivši direktor.

- Samo bih rekla da je lažna kaznena prijava kazneno djelo po Kaznenom zakonu i to po članku 304. - kratko je prokomentirala.

ZA LUČICU POSTOJE ČAK ČETIRI PROJEKTA

Inače, prvi projekt za marinu, koju je prije Domovinskog rata izgradilo Hotelsko turističko poduzeće, datira još iz 1986. godine. Od tada do danas marina je poslovala bez dozvole za rad. Lumbarjaska načelnica ističe kako se dokumentacija o marini od nje skrivala, ali na kraju je ipak do nje došla tek nakon što je opozvan bivši direktor.

- Prvi projekti za marinu napravljeni su još 1986. godine. U arhivu u Žrnovu postoji dio dokumentacije, a našli smo i projektnu dokumentaciju, ali na temelju nje, nažalost, tada nije ishodovana građevinska dozvola. Nakon prvog projekta iz 1986. drugi idejni projekt je napravljen 2003. godine, na temelju kojega se tražila lokacijska dozvola, ali je taj projekt odbijen radi neusklađene prostorno – planske dokumentacije i zato što je projektom bilo predviđeno privezište, ali je po sadržaju prelazio u kategoriju luke nautičkog turizma. Nakon 2015. konačno je ishodovana lokacijska dozvola, ali na temelju trećeg projekta, koji je radila treća firma. Ista je razradila projekt iz 2003. i na temelju tog rješenja je izgrađen sanitarni čvor koji imamo u marini. Da se je na temelju te dozvole izradio glavni projekt i ishodila građevinska dozvola imali bismo čistu situaciju za poslovanje marine, ali je to je propušteno od tadašnje uprave. - kazala je Klisura i dodala kako postoji i četvrti projekt.

- Inače, 2017. je sa Županijom potpisan ugovor o koncesiji na 15 godina i tada se išlo u izmjenu lokacijske dozvole, i to je četvrti projekt kojim nisu uzeti u obzir izgrađeni sanitarni čvorovi nego je planirana nova zgrada, odnosno rušenje sadašnje i izgradnja nove, što je po meni greška. Znači, dobili smo građevinsku dozvolu koja anulira sadašnje stanje u smislu sanitarnog čvora i troškovnike koji su za naše prilike preambiciozni jer mi to s našim sredstvima i kratkim rokom trajanja koncesije od još osam godina, ne možemo pravdati. Dakle, uprava bi nanijela nepopravljivu štetu Općini jer nam nitko ne može garantirati da ćemo nakon osam godina ponovo dobiti koncesiju, a kredit za investiciju bismo morali isplatiti unutar ovih osam sezona. - rekla je Klisura.

TVRTKA PLAĆA KONCESIJU, ALI ZAPRAVO NE SMIJE RADITI ONO ZA ŠTO JE PLAĆA

Davanje suglasnosti za izmjene projektne dokumentacije i realizaciju projekta izgradnje Luke nautičkog turizma Upravi Lučica Lumbarda d.o.o. u svrhu ishođenja uporabne dozvole i turističke kategorizacije od strane Ministarstva turizma, bila je točka dnevnoga reda nedavne tematske sjednice Općinskog vijeća Općine Lumbarda na kojoj je načelnica Marija Klisura vijećnika upoznala sa stanjem u firmi, odnosno problemima oko legalizacije marine zbog čega će ove sezone ostati zatvorena. Marina, naime, osim što nema dozvolu za primanje nautičara, ne može niti naplaćivati vezove iako su plovila vezana.

- Zašto je bivša uprava još 2003. propustila ishoditi lokacijsku dozvolu bilo je jedno od pitanja na tematskoj sjednici Općinskog vijeća. Ja sam vijećnike upoznala sa stanjem u firmi i postupcima koji su kroz godine doveli do ovog što imamo danas. Marina ove sezone neće raditi, a mi ćemo napraviti sve što možemo da što prije ishodimo dozvole i rješenja nužna za njezin rad, ali ne možemo garantirati da će to biti uskoro.- istaknula je načelnica.

lumbarda lucica earth 260524 min

Marina u Lumbardi / Foto: Google Earth

- Nedostaje nam kategorizacija, mi plaćamo koncesiju, dužni smo održavati red u luci, plaćamo sve obveze prema državi, ali legalnost po pitanju djelatnosti je problem. Sve smo to prezentirali vijećnicima. Izložila sam čitav hodogram rada i planova, svega onoga što je poduzimano prije mene. - kazala je Klisura, istaknuvši:

- Dugogodišnje loše poslovne odluke, nebriga, netransparentnost i neznanje rukovodstva, što je javno dokumentirano i izneseno na sjednici, su razlozi zašto smo danas tu gdje jesmo. Postoje dokazi da se stanje u marini moglo riješiti i prije, da se postupalo profesionalno i da su se neke odluke pravodobno komunicirale. - kazala je Klisura te otkrila što se čini kako bi se problem s marinom riješio, odnosno kako bi se ona otvorila.

- Iz razgovora s predstavnicima Ministarstva mora i Ministarstva turizma dobila sam informaciju kako bi bilo najbolje da se sadašnje stanje, uz nužne izmjene, legalizira jer je marina izgrađena još prije rata. Kako sam pronašla dokumentaciju iz 1986. godine, koju nismo ranije imali, za koju su svi tvrdili da je nema, a ona zapravo sadrži dosta podataka važnih za legalizaciju. Trenutno radimo na izmjeni dokumentacije s ciljem legalizacije postojećeg stanja i dobivanja minimalne kategorizacije od „dva sidra”. Priča oko marine je kompleksna jer seže u prošli sistem u bivšoj državi. Lučica je radila prije nego sam se ja rodila i zadovoljna sam što smo konačno pronašli neko svjetlo na kraju tunela, da se taj problem konačno riješi i da možemo nastaviti raditi i prihodovati. Kamo sreće da imamo viška novaca pa da možemo realizirati projekt da imamo „četiri sidra” pa da to bude vrhunska marina. Vijećnicima na kraju tematske sjednice sam rekla da bi željela da svi otiđu pozitivni jer smo našli rješenje za problem koji traje četiri desetljeća. - zaključila je optimistično načelnica Općine Lumbarda Marija Klisura, svjesna kako je pred njom i novim vodstvom tvrtke Lučice – Lumbarda, kad je u pitanju legalizacija marine, još puno posla.