Nedjelja, 12 Ožujak 2023
TRASA KOJA JE UCRTANA KROZ RIJEKU DUBROVAČKU NEMA NIČIJU PODRŠKU OSIM ONIH KOJI SU JE CRTALI

U Komolcu nitko ne želi brzu cestu i ružni most iznad svoje kuće

Zamišljeni most koji bi prolazio uz sami izvor rijeke Omble Zamišljeni most koji bi prolazio uz sami izvor rijeke Omble Foto: Zavod za prostorno uređenje Dubrovačko – neretvanske županije
Piše:

Predsjednik uprave Hrvatskih cesta (HC) Josip Škorić nedavno je rekao kako se razmatra rješenje prema kojem bi trasa brze ceste do Debelog Brijega trebala proći kroz Rijeku dubrovačku. I dok bi se prema HC-u za te potrebe trebao graditi novi most u blizini postojećeg u Komolcu, stanovnici Rijeke dubrovačke spremni su za još jednu bitku. Zaustavili su izgradnju hidroelektrane na Ombli pa će, ističu, argumentima zaustaviti i trasu brze ceste.

Iz Komolca dubrovačke gradske vijećnike podsjećaju kako su još 2021. usvojili deklaraciju kojom se protive izgradnji trase brze ceste kroz Rijeku dubrovačku s novim mostom. Od predsjednika Vijeća Marka Potrebice traže da pojasni izjave o četverotračnoj brzoj cesti, no posebno su ogorčeni na župana Nikolu Dobroslavića.

MARIN PAVLOVIĆ VJERUJE DA ĆE EU STATI U OBRANU ZAŠTIĆENOG KRAJOLIKA

Marin Pavlović nije samo stanovnik Komolca, on je prvenstveno zaljubljenik u svoje mjesto i kotar i njegove prirodne i kulturne vrijednosti ljepote. Jedan je od brojnih ljudi iz Komolca koji su, ne tako davno, zaustavili projekt izgradnje hidroelektrane na Ombli. Iako sumnja da će je Europska unija dozvoliti, Marin Pavlović spreman je za još jednu bitku argumentima; ovaj put protiv izgradnje trase brze ceste do Zračne Luke preko zaštićenog područja Rijeke dubrovačke.

- Prema županijskim struktura je izvjesno da bi trasa brze ceste mogla prolaziti preko Rijeke dubrovačke, ali uvjeren sam da se to neće dogoditi, da će Europska unija stati u obranu zaštite prirodnih vrijednosti, odnosno mreže Natura 2000, koja je najveća zaštita prirodnih resursa unutar EU upravo s ciljem da se ta prirodna bogatstva zaštite i očuvaju za buduće generacije. Upravo zato Europska unija Hrvatskoj ne želi dati nijedan euro za tu cestu pa je planiraju graditi sa sredstvima iz državnog proračuna. - govori Marin Pavlović.

- Znači, oni iz ionako nategnutog proračuna planiraju graditi cestu koja, osim tranzita, za Dubrovnik i dubrovačko područje nema nekog značaja, ali je planiraju preko zaštićenog produčja Rijeke dubrovačke koje je bogato izvorima pitke vode, područja na kojem je glavno izvorište s kojeg se cijeli Grad Dubrovnik napaja pitkom vodom. - kazao je Pavlović te dodao kako vlasti zapravo ne znaju ni kakvu cestu grade.

- Stalno ističu kako je to brza cesta, a zapravo je riječ o običnoj cesti jer brza cesta ima četiri trake, lako je provjeriti što je brza, a što klasična cesta kakvu već imamo. Brza cesta sigurno neće proći preko Rijeke dubrovačke jer mislim da će narod ipak imati zadnju riječ, a građani su itekako protiv brze ceste, odnosno te klasične, nešto modernije ceste koju oni zapravo grade. - mišljenja je Pavlović.

POLITIČARI SU ŠUTJELI I KAD SE TREBALA GRADITI HIDROELEKTRANA

Iako je Gradsko vijeće donijelo deklaraciju protiv brze ceste kroz Rijeku dubrovačku, nakon što se posljednjih mjesec dana ponovo aktualiziralo pitanje njene trase prema Zračnoj luci, većina lokalnih političara šuti. Pavlović ističe kako su jednako šutjeli dok se pokušavao progurati projekt izgradnje hidroelektrane.

marin pavlovic 080323Marin Pavlović. Foto: JP

- Šutnja je vladala i kad se trebala graditi hidroelektrana koja bi napravila enormne štete našem kraju, a od koje ne bismo imali nikakave koristi. Kako i tada, tako i danas – oni šute. Šute jer šutnja odobrava. Neki šute radi stranačke stege, a neki zbog svojih osobnih interesa jer ti neki su koalicijski partneri pa ne smiju ništa reći, moraju šutjeti, ne smiju reći što misle. Tu se isključivo radi o pitanju morala gradskih vijećnika, žele li nešto vrijedno ostaviti generacijama koje će doći ili će zabiti glavu u pijesak poput noja i reći: „Pusti, glavno da je meni dobro.” To je nažalost, tragedija politike. - priča Marin Pavlović te dodaje kako se itekako sprema za javnu raspravu o trasi brze ceste, iako se se zapravo ne zna kad će se održati.

- Svi ćemo doći i bit će to sigurno velika i zanimljiva javna rasprava, velika po broju nezadovoljnih koji će joj se odazvati, a zanimljiva argumentima koji će biti izneseni s više strana. Vjerujem da će joj se odazvati i naši gradski oci i vijećnici te da će imati nešto za reći u obranu građana ovoga grada i prostora koji se ni po koju cijenu ne bi smio devastirati i uništavati na jedan tako nasilan način kao što je guranje trase ceste. - rekao je Pavlović.

ŽUPAN BJEŽI OD SVEGA TOGA, A ITEKAKO JE ODGOVORAN

Marin Pavlović smatra kako je župan Nikolu Dobroslavić kriv što se uopće razmatra mogućnost prolaska trase brze ceste preko prostora Rijeke Dubrovačke.

- Županove izjave kako su tu trasu zacrtali stručnjaci su obične floskule. Župan danas bježi od svega toga, a itekako je odgovoran, i župan i Branko Bačić i cijela svita iz Dubrovačko - neretvanske županije koja je svojevremeno instalirala Nikšu Konjevoda u Hrvatske ceste da gura taj projekt brze ceste. On danas više nije tamo, ali župan itekako gura tu stranu, ne znam iz kojih razloga, osim možda iz nekih osobnih kako bi približio Slano Dubrovniku ili nešto slično, u svakom slučaju, to što on gura graniči s ludilom. - rekao je Pavlović, dodavši kako bi se župan trebao baviti drugim projektima.

- Poručujem mu neka se bavi autocestom do Dubrovnika za koju i u Vladi i u ministarstvima znaju da će ona ići kroz Popovo pole. Za Dubrovnik je važno da se tom cestom do nas maksimalno skrati putovanje, ali cijeli tranzit mora biti maksimalno udaljen od granica grada jer to logika nalaže i normalan um to razumije i prihvaća, ali on je forsira kroz hrvatski teritorij. Njega ni Lučino razdolje ne zanima, a da ne govorim da nije zainteresiran za područje Rijeke dubrovačke, zaštićenog krajobraza s tolikim bogatstvima. - kazao je Marin Pavlović.

UZ GRADSKI KOTAR KOMOLAC STAT ĆE I MOKOŠANI I NJIHOV GRADSKI KOTAR

Kad je u pitanju trasa brze ceste, ne miruju ni u Gradskom kotaru Komolac u kojem je najviše glasova na nedavnim kotarskim izborima dovila Nezavisna lista Toma Kristovića. Svi se u Kotaru, ističe njegov predsjednik Tomo Kristović, protive mogućnosti prolaska trase preko Rijeke dubrovačke.

- Svjesni smo da smo kao kotar mali i da sami ovo pitanje nećemo moći riješiti, ali ćemo se boriti jer mora se naći bolje rješenje. Potražit ćemo pomoć političkih stranaka, kako na razini grada i Županije, tako i na razini države. - kazao je i dodao kako će Kotar iskoristiti alate kojima raspolaže.

- Ono što mi možemo napraviti ispred Kotara je zbor građana. Svakako ćemo razgovarati i s predstavnicima drugih kotara, Mokošice prvenstveno. Nije isključena ni mogućnost organiziranja peticija, ali i različitih tribina, a sve kako bi se građane koji tu žive upoznalo s tim projektom brze ceste. Inače, imali smo jedan preliminarni razgovor s predstavnicima GK Mokošica i u načelu smo svi protiv te trase, ali pričekat ćemo još neko vrijeme da vidimo kako se organizirati. Vjerujem da ćemo po ovom pitanju moći surađivati. - kaže Kristović.

- Brza cesta prema Zračnoj luci je neupitna i mi joj se ne protivimo, samo ne želimo da prolazi zaštićenim područjem Rijeke dubrovačke. Ne želimo da zbog naše trase grad Dubrovnik sutra pati, ali postoje inženjeri i struka koji mogu odgovoriti ovom izazovu i mogu naći bolje rješenje od ovog koje podrazumijeva prostor Mokošice i Rijeke dubrovačke. Pitanje je i što o trasi misle stanovnici Župe dubrovačke i Konavala. - kazao je Kristović.

KRISTOVIĆ: DOBROSLAVIĆ JE SIMPATIČNI STARAC S OPASNIM NAMJERAMA

Zašto su ljudi u Komolcu protiv trase brze ceste Tomo Kristović objašnjava:

- Na području našeg Kotara od Prijevora do Šumeta je puno malih izvorišta i protiv smo toga da cesta prođe poviše njih i izvora Omble. Naš prostor je zapravo kao jedan lijevak i sva ta buka nema kuda izaći i može se samo odbijati od drugu stranu, a znate li koliko to smanjuje kvalitetu života... Ako se već ima graditi Jadransko – jonska cesta, koja prolazi Popovim poljem, nema razloga da se brza cesta spušta blizu Gradu i prolazi preko Rijeke dubrovačke. - rekao je Kristović, koji baš kao i Marin Pavlović smatra kako je župan Dobroslavić mogao inzistirati da se iz Prostornog plana ukloni trasa koja prolazi zaštićenim područjem Rijeke Dubrovačke.

tomo kristovic 080323Tomo Kristović. Foto: JP arhiva

Poprilično ljutit, Kristović ističe kako je „župan simpatični starac s opasnim namjerama”.

Nejasan mu je, ističe, stav predsjednika Gradskog vijeća Marka Potrebice koji je na Kandeloru istaknuo kako Dubrovniku treba brza cesta s četiri trake.

- Nije nam jasan stav Marka Potrebice koji je predsjednik Gradskog vijeća, a koji izlazi sa stavom o brzoj cesti s četiri trake. To je jednostavno nespojivo s prostorom Rijeke dubrovačke. Osobe na tako odgovornim pozicijama nemaju se pravo izlijetati s nekim izjavama i nije mi jasno kakav je stav Marka Potrebice o trasi te ceste. - kaže Kristović te i on podsjeća na deklaraciju koje je usvojilo Gradsko vijeće.

- Ona ima svoju težinu jer ona je stav Gradskog vijeća, svih vijećnika u tom našem predstavničkom tijelu. Ta deklaracija, taj stav Vijeća, ima puno veću težinu negoli stav Gradskog kotara. U svakom slučaju, bit ćemo svjedoci vremena, a čekamo i javnu raspravu u kojoj ćemo sudjelovati s argumentima. - rekao je predsjednik Gradskog kotara Komolac Tomo Kristović.

TONKO NEGODIĆ: HDZ IMA MODALITET KOJIM NAM OBJAŠNJAVA ŠTO JE ZA NAS DOBRO

Iako se od te mogućnosti ježi, Tonko Negodić iz Gradskog kotara Komolac u podnožju itekako može zamisliti pilone i stupove koji drže neki vijadukt ili most nad Rijekom dubrovačkom, jer, u Hrvatskoj se, ističe, svega nagledao.

- Sama zdrava pamet nalaže da neka brza cesta ne može prolaziti zaštićenim krajolikom. Pored svih mogućnosti koje su tu ispred nas, koje vidimo i koje struka može ponuditi, mi se kao i obično po nekoj hrvatskoj praksi držimo jedne jedine projekcije nekog problema. Ova trasa koju nam guraju zapravo je tipični primjer kako se u nas radi i pristupa rješavanju problema. Svatko normalan izradio bi nekoliko mogućih rješenja te trase, razmotrio svako od njih i u konačnici odabrao ono najbolje. Ovo o kojem se zadnjih mjesec dana govori zasigurno nije najbolje rješenje jer ono prolazi zaštićenim krajobrazom, prostorom iznad Stare i Nove Mokošice i samog izvorišta, i drugih izvora za koje ljudi i ne znaju da postoje. U Šumetu je Vrelo, izvor iz kojega se Dubrovačka Republika napajala vodom starim vodovodom od Šumeta do Grada. - istaknuo je Negodić.

Površinom velik, po broju stanovnika malen, Gradski kotar Komolac, upozorava Negodić, već je godinama zapušten i zanemaren od gradskih vlasti koje se izmjenjuju na izborima. Brza cesta, naglašava, uništila bi Komolac i ostala naselja.

- Mi nemamo pješačke prijelaze, nogostupe, kanalizaciju, mi nemamo dječje igralište, ni vrtić, kao kotar smo podstanari u tuđem prostoru. Mi smo vrata grada. Mi imamo tolike ljetnikovce, koje sad pokušavamo oživjeti, imamo trasu bivše željeznice, konale, stari vodovod, koji se mogu fantastično urediti, imamo zaštićene životinjske vrste i na takav zaštićeni prostor netko želi dovesti brzu cestu, to je totalni nonsens. - rekao je Negodić te se osvrnuo na deklaraciju koju je usvojilo Gradsko vijeće.

tonko negodic 070323Tonko Negodić. Foto: JP

- U nas bi vam mnogo toga trebalo imati moralnu težinu, ali je nažalost nema i nažalost, mnogi od tih ljudi koji su preko izbora došli na vlast, nisu dorasli dužnostima koje obavljaju i nisu dosljedni jer ako ste nešto dobro razmotrili, i tada donijeli odluku, iza te odluke treba stajati, ali kod nas je situacija takva da HDZ uvijek ima neki svoj modalitet, svoj način na koji oni nama objašnjavaju što je za nas dobro. Mi nemamo pravo ni glasa ni mišljenja i to se sto puta pokazalo. To se pokazuje i na ovom prijedlogu Zakona o pomorskom dobru i morskim lukama gdje je HDZ formirao radne skupine i sam donosi prijedloge Zakona, ne uvažavajući nikakvo drugo mišljenje. I s brzom cestom im je princip rada isti. Struka se ne uvažava do kraja i donosi se jedan jedini prijedlog, a pogotovo se ne uvažavaju ljudi koji žive na tom području, samo se guraju nečiji interesi. - kazao je Negodić i naglasio:

- Mi ćemo se boriti i neće biti jednostavno jer oni mijenjaju mišljenja kako im vjetar puhne, odnosno kako im reču iz centrale stranke ili kako im nalože nečiji tuđi interesi. Toj cesti nije mjesto s te strane i ne znam je li joj uopće mjesto na prostoru Grada Dubrovnika. Inače, treba pitati župana, s obzirom da je iz Slanoga, kako mu tamo cesta ide. Zaista mi nije jasno zašto se trasom kroz Popovo polje nije moglo raditi bolje rješenje koje nikome ne bi narušavalo kvalitetu života. - kazao je Nagodić.

POTREBICA NIJE REKAO KUDA BI TO TREBALE PROĆI ČETIRI TRAKE

Osvrnuo se i Tonko Negodić na izjavu predsjednika Gradskog vijeća Marka Potrebice koji je na Kandeloru istaknuo kako brza cesta mora imati četiri, a ne dvije trake.

- Nedavno sam čitao izjavu predsjednika Gradskog vijeća Marka Potrebice i rekao sam sebi možda se usprotivio trasi preko Rijeke dubrovačke, ali on tumači da je malo dvije trase, trebaju četiri. Kuda, nije rekao. - istaknuo je Negodić.

- Možda tunel nije loše rješenje jer imamo most i ako se ne varam planiralo se dovesti autoput na Pobrežje, na Osojnik i tunel kroz Srđ je dobro rješenje s mogućnosti izlaska na Dubac, ali onda se postavlja pitanje odgovara li to našim prijateljima iz Župe. - rekao je Negodić te kroz jedan istinit primjer koji su za božićnih blagdana zabilježili svi mediji u Gradu, najbolje opisao kako se u nas pristupa poslu.

- Sjetite se one famozne rupe koju su iskopali pred Božić na parkingu. Tu rupu od nekih 20-tak centimetara dubine iskopali su na način da su skinuli asfalt, nekih metar za metar da bi mogli staviti bor, iako u blizini imamo mjesto gdje se bor mogao staviti. Tu rupu koju se bepotrebno iskopali i skinuli asflat, zatrpali su tek nedavno. To vam je najbolji pokazatelj te njihove razine neodgovornosti i neshvaćanja što su zapravo napravili. A da je ta rupa bila u njih doma, zatrpali bi je drugi dan. - rekao je Negodić i dodao.

- Ma moram vam reći, dok sam bio dijete negdje 70-tih, 80-tih godina, u Dubrovačkoj banci je stajala maketa mosta u izgradnji, bila je u staklenoj vitrini. Direktori tog mosta u izgradnji su pošli u mirovinu, a da most nije izgrađen. Dakle to je projekt star više od 40 godina, a kad je izgrađen onda su došli političari i rekli da su ga oni izgradili. Preuzeli su na sebe sve zasluge kao da nitko prije njih nije radio ništa na projektu tog mosta. Tako vam oni funkcioniraju, kao da nitko prije njih nije ništa napravio, kao da svijet nije postojao. - rekao je Tonko Negodić iz Gradskog kotara Komolac.